FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP
Afsender:Jesper j
Email:jjuel@mail.tele.dk
Emne:Fokusér på bolden.
Tekst:Ja det er jo så din holdning. Lidt tynd og forstokket vil jeg dog mene...

"Software har en supportside, software er "langtidsholdbar". Software opdateres løbende."
Masser af shareware udvikles af virksomheder eller private, der organisationsmæssigt oftest ikke er større end DMD. Derudover har man INGEN garanti for, at der kommer en ny version nogensinde. "Langtidsholdbar" er osse ugyldig. Jeg har købt et program som blev ubrugeligt få måneder efter, da microsoft kom med en ny version af deres.

"Musik kræver ikke support, musik er en "let fordærvelig vare" (økonomisk levetid ca. 3 mdr.), musik skal ikke opdateres."
Det er et spørgsmål om vanetænkning. DMD yder i mine øjne fabelagtig brugersupport ved at drive disse sider. Den økonomiske levetid er afgjort af kvaliteten. Opdateringerne er analoge med genoptryk, remix osv.

"or musikkens vedkommende kan man ikke tale om "smagsprøver". Det er selve varen det handler om, og inden eftersmagen har sat sig er der kommet en ny "smagsprøve" i vejen."
Selvfølgelig kan man tale om smagsprøver. Radioen giver smagsprøver. Buy.com giver smagsprøver af næsten al den musik de sælger. Napster, for den sags skyld, er smagsprøver.
At musik oplever at være flavor of the month har mere med kvalitet og branchens markedsføringsstrategier end med lytteren at gøre.

"Microsoft kan sagtens have en...."
Igen forstokket vanetænkning der med garanti ikke hjælper os nærmere en situation til gavn for alle.

"Om kopisten "profiterer" eller ej er ikke afgørende. Det afgørende er, at rettighedshaverne taber penge."
For dig, ja. For softwarebranchen er det en kendsgerning der indgår i den strategiske model og i overvejelser omkring nyskabning.

...

Jeg har et par gode forslag til, hvordan musikere kunne lære at leve med realiteterne.
-Ved lancering af nyt album, lad publikum vide at der er 500 hemmeligt signerede albums i butikkerne, der iøvrigt osse indeholder fribillet til en koncert.
-Udvikl musikken i samarbejde med lytterne gennem f.eks. et website.
-Ved lancering af nyt album, giv et nummer gratis, og se det som markedsføring. Måske endda det nummer der er lavet i samarbejde med lytterne.
-Læg hele pladen ud på websitet i halv kvalitet. (Det er naturligvis farligt hvis man er bange for at lytteren opdager at det kun er single 1 og 2 der holder, jf. kvalitet)
-Sælg "upfront". Dvs. sig til trofaste fans, at de kan købe den nye plade for 50-75% inden udviklingen går igang. Det skærer i markedsføringsudgifterne og risici. Jethro Tull har forsøgt dette med stor succes 2 gange.
-Sælg "Evig musik". Dvs. Sælg fans muligheden for at få al kommende musik og al gammel musik i evt nye formater for en fast engangspris.


Du kan selvfølgelig slagte de ovenstående forslag, men med forstokket vanetænkning er man sikker på status quo eller det der er værre. Handlinger ifølgende din holdning kan jo ikke siges at have båret megen frugt den seneste tid.

Men det kan jo være det hjælper når befolkningen for alvor er blevet kriminaliseret, forbruget nøje overvåget, musikformaterne fragmenteret, teknologien sværere at bruge og prisen som følge er steget ;-)

Så er jeg nu alligevel glad for at det er mine softwarefrembringelser jeg lever af "i harmoni" med casual kopiering.



Dit navn:
Din email:
Overskrift:
Din tekst:




Oversigt alle rum