Tekst: | Kære Peter
Jeg var af den opfattelse at du faktisk var modstander af at musikken skal honoreres. Den misforståelse er jeg ked af. Den er ryddet af vejen nu.
Det, du anfægter, såvidt jeg kan læse, er musikbranchens forstokkethed overfor moderne teknik. Samtidig proklamerer du at det aldrig bliver realistisk med en kopisikring på musik.
Det vil jeg gerne diskutere.
Idag læser jeg til svagstrømsingeniør og min 6 årige uddannelse som broadcasttekniker hos Tv2/Odense gør mig istand til at kommentere på et fagligt grundlag.
Efter 1 år VHS-fabrikken SDC og knap på i verdens største VHS-koncern Technicolor - begge steder med macrovision - kan jeg også klart definere hvad systemet går ud på. Macrovision er i al sin enkelhed en 1 units kasse hvor videosignalet bliver sendt igennem inden det havner i de x antal tusinde VHS-maskiner der optager filmen/materialet.
I de TV-linier (typisk 11,13,15,17 og 19) der normalt anvendes til Text-Tv ved udsendelse af alm. fjernsyn indlægges der en firkant der er sortere end sort og hvidere end hvid. Helt nøjagtigt så er amplituden 1300 mV, hvilket er 300 mV over den normalt tilladelige standard.
Den eneste grund til at VHS-maskinerne på VHS-fabrikkerne kan optage dette signal, uden at blive forstyrret, er at det interne AGC-kredsløb er slået fra.
AGC-kredsløbet (Automtic Gain Control) er et system der automatisk sikrer korrekt video niveau ved optagelse af fjernsyn. På en VHS-fabrik er der udstyr der måler og overvåger hvad der sendes til VHS-maskinerne. Med andre ord er signalet under kontrol og AGC kan slåes fra - uden at det giver problemer. Dermed kan Macrovision indspilles på båndende.
En husholdnings VHS kan IKKE optage et billede med Macrovision - simpelt hen fordi AGC-kredsløbet forsøger at kalibrere resten af videosignalet med reference i linie 11,13,15,17 og 19. Netop her ligger der signaler der er for kraftige og for svage. AGC-kredsløbet bliver forvirret og billedet er enten meget mørkt, eller meget lyst eller vælter helt.
Macrovision er, som du skriver, et analogt system. Imidlertid kunne jeg, imens jeg gik i ungdomsskolen, lave et kredsløb bestående af 6 BC547, en stak modstande og nogle få kondensatorere (stumper for under en 20,-) snildt fjerne macrovision og dermed kopiere VHS som jeg lystede. Der gik sport i at knække systemet ganske enkelt - hvilket man jo også ser indenfor hacking af software og hjemmesider.
Altså: Macrovision er et latterligt sikkerhedssystem, der for enhver med bare et minimum af intelligens kan brydes. Og kan man ikke selv svinge en loddekolbe, ja så kender man måske én der kan. Der blev da også solgt nogle macrovision-cancellere i diverse mere eller mindre obskure elektronikforretninger. Imidlertid var forholdet, som tidligere skrevet, 1:10 altså 1 pirat for hver 10 originale - hvilket var tåleligt.
Som jeg læser det så skriver du at kopi-sikring på CDére er en by i Rusland. Det NÆGTER jeg at tro på. Det ganske simple faktum at pladebranchen har sovet i timen gør nu at de er så hårdt presset på deres levebrød at de nok skal finde en vej til at beskytte deres musik.
Nød lærer nøgen kvinde at spinde.
Du skriver at musikbranchen er låst fast og ikke vil høre på nye tiltag. Der tager du faktisk fejl. Jeg har et Ny Elektronik fra 1983 hvori man tester CD imod vinyl. Lyttepanelets 8 deltagere er med én undtagelse fuldstændige enige om at vinyl klart er bedst (Hvilket det iøvrigt stadig er, kan bevises, men det bliver en anden gang)
Den eneste der mente at vinylen var død var: Taadaaa - en Pladeselskabsmand. Han havde nemlig set lyset i at en CD også kunne spilles i bilen og i walkman´en og alle steder, den bliver ikke slidt på samme måde som en vinyl, kan tåle flere ridser (tror man da på).
Altså, stik imod den tekniske strømning så var musikbranchen forrest i kampen om et nyt medie.
CD-Audio-standarden bliver i 2003 25 år gammel. Det er på tide at den skiftes ud.
Pr. Definition er CD-Audio en tåbelig standard med forholdsvis ringe lydkvalitet (sammenlignt med andre kommercielt tilgængelige medier).
Ikke desto mindre er det den mest succesrige standard - hvilket siger mere om slutbrugeren end om systemet som sådan.
Det kan godt være at det ikke lykkes at lave en vandtæt sikring af CD-audio. Men jeg tror næppe pladebranchen er særlig hooked på at udsende musik på et nyt medie der ikke er sikret imod kopiering. Samtidig tror jeg nok at pladebranchen er enddog meget motiverede for at skifte medie - netop for at skifte til en platform der beskytter deres vare bedre mod tyveri.
Endelig: Hvis du har mulighed for at kigge ned forbi en velassorteret radiofaghandler der har Meridian på programmet - ja så kan du faktisk købe et system hvor signalet - digitalt - og krypteret - i et S-VHS-kabel løber fra CD til "for-forstækreren" der bare er en distributør af krypterede digitale signaler - og via denne helt ud i højtalerne - stadig krypteret, og balanceret for den sags skyld, og først derude blive de-krypteret og konverteret til analog lyd.
Der findes 3 måder at kopiere musikken herfra.
1: At knække den krypterede kode. Sikkerheden der anvendes svarer til den bankerne bruger til at overføre penge imellem sig. Så vidt vides er den ikke knækket endnu.
2: At skille sine højtalere ad og finde den analoge lydledning, optage den på sin DAT,MD eller PC etc.
3: At opstille en mikrofon i sin stue og optage lyden.
Sidstnævnte kan vi næsten godt afskrive - og så dog. Der er jo nogen der stiller sig tilfreds med en spillefilm optaget i en biograf med et DV-camera. Gud bedre dem.
AT sælge musik over nettet - f.eks. via downloading? Fint med mig. Jeg betinger mig blot at det ikke kan misbruges.
Jeg vil nok næppe selv bruge det ret meget idet MP3 128 kbps - der jo kendes som "CD-kvalitet" - om muligt lyder endnu ringere end en alm. CD.
En sang på 4 minutter fylder 40 MB ukomprimeret. (16 bit/44.1 KHz samplingfrekvens) Den samme sang fylder ca 4 Mb i mp3 128 kbps. Med andre ord er 36 mb blevet smidt over bord. Eller ca. 90% af det oprindelige materiale.
Tror du selv at der slet ikke går noget lyd tabt!?
Jeg forstår ikke hvordan folk kan stille sig tilfreds med .mp3 men må konstatere at langt størstedelen af forbrugerne er vældig godt tilfredse.
Summa sumarum: Jeg er med på nye tiltag - sålænge de går i en retning af bedre sikkerhed for at jeg får hvad der tilkommer mig, og meget gerne i retning af bedre lydkvalitet så mine fans kan nyde alt det hårde arbejde der er lagt i studiet.
Og endelig: Naturligvis skal det være forbudt at omgå kopisikring. Det er også (naturligvis) forbudt at montere radar og laser-jammer i sin bil så politiet ikke kan kontrollere at man overholder færdselsloven - ligesom det er forbudt at tilsløre sine indkomstforhold så skattevæsenet ikke kan beregne den rigtige skat osv. osv.
At kopisikring rammer ærlige og moralsk korrekte brugere er problematisk - det er vi fuldstændige enige i. Men det er en overgangsfase. Husk på at det er ny teknologi.
Jeg husker tydeligt 1981 da Philips kom med deres første CD afspiller Model CD-100. Ulideligt apparat der gik i stykker for et godt ord. Men i dag er CD- afsp. jo ret stabile - og med tiden bliver kopisikringen også det - det skal de fri markedskræfter nok sørge for.
Endelig Peter: Jeg er ikke naiv. Jeg tror ikke på at piratkopiering kan slåes helt ihjel. Fint nok. Bare det kommer ned på et niveau hvor det kun er nørderne der gider bøvle med det. Det store problem er at ALLE gør det idag. Det er blevet så nemt at købe en brænder til 500,- med medfølgende software:"How to make your own music-CD´s"
Selv Netto sælger brændere....
Har vi opnået inbyrdes forståelse ?
Mvh Hans-Henning
|