Tekst: | "Iøvrigt udnævner medierne på skift pladebranchen og pirat-kopisterne til skurke... det sælger jo begge dele."
Nix - mediernes holdning afspejler den kopierende del af befolkningen's holdning. Mediernes dækning af emnet har 100% slagside. Medierne opfordrer folk til ulovligheder (P2P) - som pludselig bliver tilladt, fordi skurken er udnævnt = pladeselskaberne. Medierne fremstiller sagen som de onde pladeselskaber imod de stakkels små fattige musikelskere, der gør oprør - de gør forbryderne til en slags modstandsbevægelse.
Medierne har i denne sag taget parti på forhånd. De indfrier befolkningens krav om en syndebuk, som den kopierende den af befolkningen er nødt til have for at retfærdiggøre deres dårlig samvittighed overfor musikerne. Denne syndebuk er pladebranchen. Af denne grund kan du ikke regne med stort set alt, hvad der skrives i medierne om disse ting. Aviser skal jo sælges ... og dårlig samvittighed sælger ikke aviser.
Jeg har selv været journalist i 10 år - jeg ved, hvordan man manipulerer med tal og oplysninger. Jeg ved hvordan man starter med at have en præmis - en overskift, der kan sælge billetter - og herefter konstruerer en historie, der passer til. Jeg var endda ret god til det ;-) Undertiden kan man endda lave en hel lille "undersøgelse", der underbygger overskiften. Jeg ved også, at man i større sager som denne er nødt til at have en skurk - folk vil se skurke. Skurke sælger aviser. Derfor er dette normal arbejdsmetode på enhver avis. Netmedierne er ikke anderledes.
Vedr. talmanipuletion: Har du nogen eksempler, der har vægt? Kan du finde noget, der har betydning? Om der er 2, 156, 421 eller 10.000 CD-brændere ved et kopi-party i USA kan vel egentlig være fuldstændig ligegyldigt - og det kan vel ikke kan være det eneste eksempel, du bygger din holdning på.
På den modsatte side af af banen står en branche, der har mistet 41% af deres salg på 2 år. Og en lang række af musikere, producere, sangere, komponister & textforfattere, der ikke længere kan leve af deres arbejde.
Hvad er vigtigst, synes du? Du vælger jo ligesom medierne at lægge vægten på de 156 CD-brændere - og konkludere, at så manipulerer branchen nok med tallene på solgte CD'er også ...
Hvordan kan du vide, at den journalist, der har skrevet historien ikke har manipuleret? Ligesom alle de af hans kolleger, der har skrevet om de såkaldte "undersøgelser", der viser at piratkopiering stimulerer CD-salget. Jeg kan svare: Det ved du intet som helst om.
Mht. kulturudvalgsmedlemmet: Jeg vil ikke anklage navngivne personer for at lyve eller manipulere. Blot sige, at politikere ved jo også godt hvilke oplysninger, der har chance for at havne i overskifterne. Det hører jo med til en politikers arbejde at forsøge at komme i medierne. Jeg har som journalist været ude for politikere, der ringede op og forsøgte at komme i spalterne, når man kørte en sag - du ville græmme dig, hvis du vidste hvor lavt (og langt) de ville gå for at få omtale på et eller andet, der kunne stille dem i et positivt (vælger-stimulerende) lys.
Jeg har ikke set nogen danske medier tale vores sag - har du?
Klaus K. |