Tekst: | Med monopol mener jeg eneret til at producere eller handle, i denne sammenhæng musikindustriens eneret til at kopiere musikCDere.
Herefter stiller du spørgsmålet om ophavsrettens rimelighed? Det er et godt spørgsmål, der tager fat om problemets rod, nemlig hvad er ejendomsret. Vi har hver især ejendomsretten til vores eget arbejde og retten til at sælge vores arbejde til den højst mulige pris. Jeg har endnu ikke mødt nogen der er uenig i den påstand. Hvis en husejer har bundet værdien af sit arbejde i sit hus og vælger at sælge det, så sælger han ejendomsretten til huset og kan ikke blande sig i, at køber eventuelt sælger det videre med stor fortjeneste. Hvis en musiker vælger at sælge en musikCD, så vælger han at sælge ejendomsretten til musikCDen til køber. Musikproducenterne har ret til at høste frugten af deres arbejde ved at sælge CDere på de handelsvilkår, som de kan forhandle sig frem til. I dag er vilkårene meget favorable for musikindustrien, køberne kan ikke bruge musikken som de vil. Hvis exempelvis en køber vælger at dele musikken med sine venner over fildelingstjenesten Kazaa, så er det en handling der urimeligt kriminaliseres.
Jeg vil ikke forsvare Sovjet – tvært imod, der havde de også monopol, ifa. kommunistpartiets monopol til at styre landet, så det eksempel underbygger mit synspunkt, at monopol bør undgås. Desuden fandtes der musik i Sovjet, lige som det er en udbredt misforståelse blandt tilhængere af ophavsret, at det ikke først var CDen der blev opfundet og derefter blev musikken opfundet. Der er lavet masser af god musik, længe før der overhovedet var noget der hed CD og plader. Så dine antydninger om, at der ikke vil blive skabt musik uden monopol på CDproduktion passer simpelthen ikke.
Indenfor områder som radio, TV, telefon og jernbanetransport er monopolerne under opløsning. Musikindustrien vil opleve at ophavsretten lempes og at monopolet til at kopiere CDere gøres mindre restriktivt. Det er en udvikling der ikke er til at undgå og det vil have sin pris. Musikere og musikindustri må indstille sig på mindre omsætning af musikCDere, der vil medføre færre antal musikere. Til gengæld må de musikere der er tilbage anstrenge sig for at lave virkelig god kvalitetsmusik. Prisen på musikCDere må også sænkes, hvis musikindustrien i fremtiden vil gøre sig håb om at få dem solgt.
Det er surt for dem, der må opgive en karriere indenfor musikbranchen og jeg kan godt forstå, at mange musikere ærgrer sig over den udvikling der er i gang. Men udviklingen kan ikke standses, musikbranchen må indstille sig på nye tider.
Mvh. Klaus Eriksen www.aigis.dk |