FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP
Afsender:Kasper
Email:c-4@ofir.dk
Emne:At skyde sig selv i foden
Tekst:Pladeselskaberne har spenderet formuer på at reklamere for deres mest elendige udgivelser - tænk blot på de mange CD-reklamer i TV specielt omkring juletid.

Dertil kommer, at de fleste af dem selv har bidraget til at udhule den musikalske udvikling gennem f.eks. utallige opsamlings-udgivelser, børne-pop, og dance-remixes af gamle pophits.

Lad os som eksempel dvæle et øjeblik ved dance-technoen: En hvilken som helst selvlært "DJ" kan i princippet rode en kort, iørefaldende tonesekvens sammen ved hjælp af en PC og lidt mixerudstyr hjemme hos sig selv. hvis han har lidt held og fantasi har han således allerede en "sample", hvilket reelt er alt, hvad pladeselskaberne idag behøver, for at udgive et såkaldt moderne "dance-hit". Hjemme-mixeren vil naturligvis med glæde sælge sin sample for - lad os sige 10000 kr - hvilket samtidig er en uhyre billig måde for pladeselskabet at skaffe sig en salgssucces, sammenlignet med omkostningerne ved at betale et traditionelt band for at indspille et album (dét regnestykke kan jo læses andetsteds på dette site).

Pointen er altså, at pladeselskaberne i løbet af 90erne selv har bidraget til at udhule livsbetingelserne for de "rigtige musikere".



Dit navn:
Din email:
Overskrift:
Din tekst:




Oversigt alle rum