FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:23-11-2002 14:03:32
Afsender:Ole Wittrup
Email:cd-baren@mail.tele.dk
Emne:Alt har den værdi man tillægger det
Tekst:Hermed lige nogle kommentarer til dit harmdirrende indlæg....pas på blodtrykket!!!

Du skriver at pladeselskaberne fastsætter priserne - det passer helt enkelt ikke! Vejledende udsalgspriser blev afskaffet i slutningen af 70'erne, det er altså i detailleddet priserne fastsættes.

Hvad angår "luxusafgiften", kan jeg fortælle dig at den faktisk var på 30%, og blev fjernet over 2 gange.Første gang "åd" pladeselskaberne det meste af nedsættelsen, anden gang kom den efter lovgivernes krav kunderne 100%tilgode.

Jeg var ansat i en radioforretning med pladeafdeling i 15 år, fra 1979 - 1994, og i den tid var der en avance på ca. 30%. Da jeg stoppede i 1994, kostede en CD 179 kr. Da jeg efter et par års ledighed åbnede min egen butik, måtte jeg erfare at avancen på grund af hård konkurrence fra bl.a. supermarkederne, var faldet til ca. 20%.

Du påstår der har været for lidt konkurrence. Min påstand er at det forholder sig stik omvendt. Ser vi på vore nabolande Norge og Sverige, kan vi se at de ikke har haft problemer med svigtende salg; i Norge er salget ligefrem steget på det sidste. Gennem sidste halvdel af 90'erne var det sådan i Sverige, at når priserne hos leverandørerne steg - steg priserne også i butikkerne - fra 119 SKR og over flere omgange glidende op til 179 SKR i dag.( I Sverige finder man ikke CD'er i supermarkederne - kun i varehusene og i specialbutikker ) I Danmark holdt konkurrencen prisen nede på 120,- på trods af prisstigninger fra leverandørerne, indtil ballonen sprang i 2001 hvor priserne pludselig steg ca. 20%. Det har nok givet en eller anden form for chock-effekt, hvor kunderne har tænkt: " nu kan det være nok ".

Sluttelig har jeg en bemærkning til det her med TV-reklamerne: Du har ret....og stod det til mig skulle det ophøre øjeblikkeligt. Fra pladeselskabernes side er reklamerne primært til for at de kan få solgt deres ting i supermarkederne, på tankstationerne og andre steder hvor kunderne ikke kan få en kvalificeret vejledning. Forarbejdet er gjort med reklamerne - kendte kunstnere med deres greatest hits - der er kun selve salget tilbage, og det kan supermarkederne nemt håndtere. Det går voldsomt ud over bredden i den musik der efterspørges. Nye kunstnere og de mere "smalle" kunstnere har det svært,specielt her op til Jul hvor det går helt amok med TV-reklamer - de drukner i mængden.

Og lad os nu tale pænt til hinanden.....

Venlig hilsen Ole, CD-BAREN