FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:16-12-2002 15:04:30
Afsender:Hans-Henning Schmidt (Freedom)
Email:freedom@email.dk
Emne:Jeg bli´r så træt!
Tekst:Kære musik-fremstillere og musik-forbrugere.

Efter at være blevet snydt for mindst 385.000,- brutto, kan jeg, om nogen, snakke med om at piratkopiering har menneskelige konsekvenser. Mit pladeselskabs konkurs kan givetvis tilskrives overdreven downloading af mine singler og mit album - hvilket resulterede i at salget ikke nåede det budgetterede - på trods af musikkens forholdsvise store succes. Komisk nok var jeg den 4. bedst sælgende danske artist i 2001. Kun Safri Duo, Rollo og King (Melodi grandprix) og EyeQ (Tv-fænomenet) solgte flere eksemplarer af deres musik end mig. 4. Pladsen siger ikke så meget om successen som det siger om fiaskoen. Jeg tør slet ikke tænke på dem der ligger på de næste 100 pladser under mig - for når mit selskab ikke kan få det til at rende rundt med danmarks 4.bedst sælgende artist - hvordan (FANDEN) skal de andre artister så tjene til penge hjem til alle de udgifter der skal betales ?

Flere gange har jeg oplevet at "Fans" kommer til mig med en brændt kopi af min plade og spørger om jeg ikke vil signere den !!! - Jeg bli´r så træt! - og brækker mig i den nærmeste spand.

Moralen i Danmark stinker af rådne æg. På linie med forsikringssvindel og skattesnyderi er musikkopiering nærmest noget man praler med - og i allerhøjeste grad socialt accepteret. Skræmmende!

Og så lige for at slå det helt fast: Selvom jeg havde fået mine penge og lægger alle mine live-indtægter oveni, og selvom jeg var Danmarks 4.bedst sælgende artist i 2001 - ja så ville den samlede løn - når alt er betalt - beløbe sig til hvad jeg kunne ha´ tjent som kassedame i Bilka. Nu er jeg istedet endt med et underskud. Så de der jubilidioter der tror at bare man er musiker så er man guldrander - de kan godt tro om igen! Jeg VED at MANGE artister og musikere er enige i dette statement.

Kære musikforbruger:

At høre et stykke musik er som at tage en tur i en karusell. Du bliver underholdt i en rum tid - fordi nogle andre mennesker har arbejdet (ofte hårdt) med at konstruere, bygge og betjene karusellen. Og ved du hvad: Jeg tror helt ærligt ikke at de tomme sæder i karusellen er gratis. Jeg tror faktisk, at selvom karusellen kører halvtom rundt - ja så skal du betale for en plads. Underligt ikke? NEJ! Det er virkelighed - osse for dig - og også for musikken!

Forskellen på et tur-pas til Tivoli og en CD er at CD´en også virker imorgen og i næste uge og næste år. Turpasset du´r kun én dag - og det koster 150,-

Musik er underholdning - underholdning koster penge - både at fremstille, at markedsføre og at distribuere. Og vil du ikke betale for det - så sluk! Og lev dit liv uden musik, uden musicals, uden fotografier, uden noget som helst adspredelse i dit liv - god fornøjelse med det!

Det korte af det lange: Ingen arme - ingen småkager!



Kære Klaus Kjellerup. Jeg har netop læst koda.dk og har derved opdaget at du nærmest alene mand har ført en debat på I-nettet. Jeg er ked af at jeg først har opdaget det nu.
Jeg kan oplyse at piratkopiering i andre forums, herunder ideal-promo og dj-mail på yahoogrupper.dk ofte meget livligt diskuteres af både artister og forbrugere. Sammen med andre artister og musikere håber jeg at vi kan få vendt den almindelige holdning til musiks reelle værdi.

Til alle:

Teknikken i dag tillader mangfoldiggørelse, af andre menneskers ejendom, i stort tal på meget kort tid af selv en 10-årig. Personlig er jeg tilhænger af moderne teknik og vil ikke bremse den. Men jeg ser et behov for at beskytte mit arbejde - for at undgå at blive bestjålet.
Copy-protection, der anvendes af bl.a. EMI har sine problemer. F.eks. kunne min EyeQ CD ikke afspilles i 4 ud af 5 af hustandens CD-afspillere. Det er jeg som musikforbruger naturligvis ikke tilfreds med. EMI er blevet gjort opmærksom på problemet og tager affære i sagen. Samtidig må jeg også sige at eftersom man som forbruger betaler for retten til at afspille musikken i sit private hjem, kan jeg ikke se at et pladeselskab skal bestemme fra hvilket medie det skal afspilles. Hvis jeg gerne vil høre mit nyindkøbte musik på min cassettebåndoptager i bilen, eller på min minidisc på joggeturen - kan det ikke været et problem at jeg har købt musikken på en CD eller en DVD. Tager jeg musikbranchens briller på ved jeg godt at de mekaniske rettigheder (retten til at fremstille eksemplarer af musikken) ligger hos pladeselskabet. Men jeg mener at denne ret er indlagt i loven om ophavsret for at beskytte mod misbrug - altså imod at andre fremstiller store styktal og sælger dem/foærer dem væk hvilket klart kompromitterer rettighedshaveren. Samtidig mener jeg klart at folk der køber musik jeg er sangskriver og artist på skal ha´ mulighed for at afspille det der hvor de vil - inden for privaten - altså i bilen, i kælderen, i stuen, i sommerhuset og på børneværelset. Jeg som artist er ikke ude efter at alle i hustanden skal ha´ hvert deres eksemplar af musikken - det mener jeg ikke er rimeligt.
Men loven, som den netop er blevet, må være vejen frem.
Det kan godt lyde lidt fjollet - set i lyset af ovenstående. Men sammenholdt med virkeligheden så er det ikke så tosset endda. Lad os sammenligne med en motorvej. På en normal dag ligger den almindelige billist med et snit på mellem 120 og 130 km/t. Kommer en en politibil forbi er det MEGET sjældent at den stopper bilister der kører omkring de 130 - SELVOM det er ulovligt. (MANGE personlige erfaringer med det efter 450.000 km på de danske motorveje)

I lighed med ovenstående vil jeg mene at enhver med respekt for sig selv kan "se stort på loven" i private sammenhæng når der kopieres en CD til at bruge i bilen. Det er jo, for mig at se, ikke rimeligt at man skal købe 2 originaler for at høre musikken både i bilen og i hjemmet.
Dette eksempel er slet heller ikke noget problem for musikbranchen. Var piratkopiering blot som ovenstående bil-eksempel - ja så ville vi være tilbage til de dage hvor folk købte en vinylplade og spillede den over på et cassettebånd.

Problemet i dag har HELT andre dimensioner. Jvf. tidligere i min mail er forbrugermoralen STJÆL - HVIS DU KAN! Og dermed er P2P tjenester som WinMX, Kazaa osv. erstatninger for FONA og StereoStudio.
Idag downloades musik - kopieres, sendes som mail, brændes ud på CD´ere med egne labels eller blot en sprittusch. Stort set alle danskere har i større eller mindre grad piratkopieret musik stående på hylderne. Musiksalget falder drastisk. Pladeselskaber går konkurs, medarbejdere mister bliver fyret. Selv Zomba/Jive der sidder på KÆMPE navne som Backstreet Boys, N´Sync og Britney Spears har pga. nedskæringer lukket deres danske afdeling. Edel og Mega er blevet slået sammen og har halveret deres medarbejderskare - jeg kunne blive ved - ALTSAMMEN fordi folk stjæler. Dertil kommer alle de musiker og artistskæbener rundt om i DK - Listen er flere hundrede meter lang. Altså har piratkopiering voldsomme konsekvenser.

Lad musikken spille - og værdset den!

Bedste hilsener

Hans-Henning Schmidt
Freedom
medl. af Dansk Artist Forbund.