FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:30-03-2014 15:42:08
Afsender:ebbe hansen
Email:ebbe@amara.dk
Emne:Hvor var viljen? I har stadig brug for den!
Tekst:Når jeg tænker tilbage på diskussionerne herinde for 6-8 år siden, så var det ikke hos dig, der blev åbnet op for nyskabelserne. Tænker på fx. dine udsagn om flatrate musik.

Og da det endelig blev til noget, lignede det nærmest et brandudsalg, hvor I i stedet for at gå efter tjenester, der både økonomisk for jer og i teknisk opbygning lignede allofmp3 mere end egentlig business. Jeg tænker specielt på TDC play, der i forbindelse med et tdc-abonnement reducerer værdien af musikbranchens indsats til 6 kr/md for den enkelte (den rabat man kan få hvis man frabeder sig produktet).
Det har ikke skortet på opfordringer til jer om at gøre noget ved det, og allerede i napster-dagene havde branchen muligheden for at bringe det ind i legale rammer, uden det vare noget nogen turde.
Jeg har adgang til adskillige musiktjenester (yousee og spotify) og alligevel er det meste af den musik, jeg hører, fra youtube.
I er stadigvæk mere end 10 år bagud, og de produkter, I nødtvunget lader jeres musik indgå i, har hverken brugervenlighed eller indtjeningspotentiale til at holde mere end nogle få år, medmindre I begynder interessere jer for, hvad behovene er hos jeres kunder.

Jeg var en tur i fona og kigge på videofilm den anden dag, og det slog mig, at der var mange håbløse ting i den butik. Der var blot en samling film, opstillet i temmelig tilfældig orden, jeg kunne ikke udsøge mig titler efter fx kunstner, instruktør eller producent, jeg kunne selv kun søge blandt de film, der "tilfældigvis" var til stede i butikken. Jeg kunne ikke søge udfra en spilleliste med de film, jeg allerede har. Etc.
Og når jeg køber, skal jeg vente (hvis filmen ikke lige er på hylden i biksen) til den kommer. Og den skal komme fysisk i stedet for blot at indgå i en afspilningsliste, så jeg blot kan vælge mit indkøb ti streaming på min app.
Til gengæld får jeg stadigvæk min film på betingelser, der ville gøre pirateri uundgåelig, hvis filmbranchen ellers ønskede at tjene penge. På et ikke registrerbart optisk medie hvorfra filmen før eller siden spreder sig på nettet. Uden tidsmæssige begrænsninger.
For mig at se ville - også i fona - den rigtige måde at handle film på være at streame den direkte til mig. Og havde jeg så ønske om at få dvd'en på optisk medie, kunne jeg få den - behørigt vandmærket - fra min streamingtjeneste.
Og hvis jeg ønskede min film opbevaret på min streamingtjeneste ud over den oprindelige periode (dag, måned, år) ville dette kræve en beskeden ekstrabetaling.

Som sagt, jeg betaler til et par musiktjenester, uden at anvende dem nævneværdigt, så jeg har ikke skyggen af anelse om, om I kan udvikle noget, I kan leve af på sigt. Men der er nærmest uendeligt rum og behov for forbedringer, hvis I fremover skal tjene seriøse penge på jeres arbejde.