FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:21-12-2002 21:34:35
Afsender:claus bonde
Email:claus.bonde@kabelnettet.dk
Emne:Piratkopiering skader ikke CD-salg
Tekst:En lille interessant ting jeg fandt på nettet:


Musikkopiering på internettet har længe været
udråbt som roden til alt ondt af pladeselskaber verden over. Nye
amerikanske undersøgelser peger dog på, at piratkopiering ikke skader
CD-salget - tværtimod. Konklusionen skaber blandede reaktioner i den
danske pladebranche.

Af Peter Hansen
og Thomas Søie Hansen (Berlingske)

Den hidtidige antagelse om, at musikkopiering fra internettet er den
primære årsag til den etableredes pladebranches nuværende krise,
bliver nu udfordret af nye amerikanske undersøgelser.

Undersøgelserne viser, at de folk, der kopierer mest musik fra nettet,
ikke har købt færre CDer, end de plejer. Tværtimod har flere af dem
faktisk øget deres CD-køb. Dermed slår undersøgelserne fast, at
kopiering af musik fra internettet ikke er årsag til svigtende
salgstal i pladebranchen, men at forklaringerne i stedet skal findes
andre steder.

At de store pladeselskaber er i krise, er der dog ikke nogen tvivl om.
De sidste par år har en dalende omsætning presset branchen hårdt – en
udvikling, der også har været mærkbar i Danmark.

Her er man da heller ikke helt enig med de amerikanske undersøgelser.

Ifølge Michael Ritto, der er direktør i pladeselskabet EMI og formand
for den danske afdeling af IFPI, pladeselskabernes
brancheorganisation, har piratkopieringen været en medvirkende årsag
til det svigtende pladesalg.

»Vi har helt sikkert kunnet mærke, at fænomenet med piratkopiering har
grebet om sig de sidste par år, og på det punkt har Danmark på det
nærmeste været et foregangsland – danskerne er i hvert fald meget
glade for at kopiere,« siger Michael Ritto.

Han mener dog samtidig, at der er forskel på, hvilken slags kopiering,
der er mest skadelig.

»Det er selvfølgelig ikke sikkert, at folk ville have købt al den
musik på CD, som de sidder og downloader. Det fungerer måske mere
ligesom radio. Det farlige er, når folk brænder en CD over fra en
anden CD, som de har lånt,« siger han.

Ifølge Johan Schlüter, der er advokat for IFPI, er der ikke er lavet
nogle undersøgelser i Danmark omkring sammenhængen mellem kopiering og
CD-salg.

»Der er ikke lavet nogle videnskabelige undersøgelser, men vi kan jo
se, at folk har købt mindre, og jeg kan ikke se, hvordan man kan
forklare nedgangen inden for pladebranchen uden også at henvise til
kopiering,« siger han.

I USA har man dog ikke noget problem med dette. Undersøgelser, der er
foretaget af flere forskellige anerkendte analyseinstitutter som
Forrester og Ipsos-Reid, fastslår, at nedgangen i økonomien er en
langt bedre forklaring på de svigtende CD-salg end piratkopieringen.

Hos Forrester er man nået frem til det resultat ved at spørge 1.000
musikforbrugere om deres vaner, når det gælder downloading af musik
fra internettet.

Resultatet viser, at de 20 procent af de adspurgte, som mest bruger
internettet til at kopiere musik, samtidig står for 36 procent af
CD-købene. Og samtidig fastslår de 20 procent, at deres
internetkopiering overhovedet ikke har haft nogen negativ effekt på
deres CD-køb.

De amerikanske undersøgelser går dog endnu videre og påpeger, at
internettet faktisk kan være vejen ud af den aktuelle krise for den
globale pladebranche.

Resultaterne viser nemlig, at internettet er et enestående redskab til
at præsentere forbrugerne for noget musik, som de ellers ikke ville
have hørt om.

Ipsos-Reid-undersøgelsen viser, at næsten halvdelen af de
musikforbrugere, der har downloadet musik, har købt en CD med et band
udelukkende på grund af informationer eller lydklips fra nettet.

Budskabet fra de amerikanske undersøgelser til den etablerede
pladebranche er altså, at de mere skal se downloading af musik fra
internettet som en mulighed for at sælge endnu mere musik, end en
trussel imod det nuværende salg.

Michael Ritto i Danmark er da heller ikke helt afvisende over for det
forslag.

»Det er helt sikkert interessant, at man kan sælge plader i hele
verden ved hjælp af internettet. Når man får oprettet et ordentligt
distributionsnet, så kan det give nye landvindinger for
musikbranchen,« siger han.

Ifølge Johan Schlüter er der dog en grund til, at den etablerede
pladebranche endnu ikke er nået så langt i udviklingen af musik på
nettet.

»Det er jo en vanskelig kommerciel beslutning for branchen at lægge
musikken ud på nettet, fordi de derved generer deres normale
kernekunder, der har 99 procent af deres salg - altså detailhandlen.«