|
Afsendt: | 21-12-2002 21:34:35 |
Afsender: | claus bonde |
Email: | claus.bonde@kabelnettet.dk |
Emne: | Piratkopiering skader ikke CD-salg |
Tekst: | En lille interessant ting jeg fandt på nettet: Musikkopiering på internettet har længe været udråbt som roden til alt ondt af pladeselskaber verden over. Nye amerikanske undersøgelser peger dog på, at piratkopiering ikke skader CD-salget - tværtimod. Konklusionen skaber blandede reaktioner i den danske pladebranche. Af Peter Hansen og Thomas Søie Hansen (Berlingske) Den hidtidige antagelse om, at musikkopiering fra internettet er den primære årsag til den etableredes pladebranches nuværende krise, bliver nu udfordret af nye amerikanske undersøgelser. Undersøgelserne viser, at de folk, der kopierer mest musik fra nettet, ikke har købt færre CDer, end de plejer. Tværtimod har flere af dem faktisk øget deres CD-køb. Dermed slår undersøgelserne fast, at kopiering af musik fra internettet ikke er årsag til svigtende salgstal i pladebranchen, men at forklaringerne i stedet skal findes andre steder. At de store pladeselskaber er i krise, er der dog ikke nogen tvivl om. De sidste par år har en dalende omsætning presset branchen hårdt – en udvikling, der også har været mærkbar i Danmark. Her er man da heller ikke helt enig med de amerikanske undersøgelser. Ifølge Michael Ritto, der er direktør i pladeselskabet EMI og formand for den danske afdeling af IFPI, pladeselskabernes brancheorganisation, har piratkopieringen været en medvirkende årsag til det svigtende pladesalg. »Vi har helt sikkert kunnet mærke, at fænomenet med piratkopiering har grebet om sig de sidste par år, og på det punkt har Danmark på det nærmeste været et foregangsland – danskerne er i hvert fald meget glade for at kopiere,« siger Michael Ritto. Han mener dog samtidig, at der er forskel på, hvilken slags kopiering, der er mest skadelig. »Det er selvfølgelig ikke sikkert, at folk ville have købt al den musik på CD, som de sidder og downloader. Det fungerer måske mere ligesom radio. Det farlige er, når folk brænder en CD over fra en anden CD, som de har lånt,« siger han. Ifølge Johan Schlüter, der er advokat for IFPI, er der ikke er lavet nogle undersøgelser i Danmark omkring sammenhængen mellem kopiering og CD-salg. »Der er ikke lavet nogle videnskabelige undersøgelser, men vi kan jo se, at folk har købt mindre, og jeg kan ikke se, hvordan man kan forklare nedgangen inden for pladebranchen uden også at henvise til kopiering,« siger han. I USA har man dog ikke noget problem med dette. Undersøgelser, der er foretaget af flere forskellige anerkendte analyseinstitutter som Forrester og Ipsos-Reid, fastslår, at nedgangen i økonomien er en langt bedre forklaring på de svigtende CD-salg end piratkopieringen. Hos Forrester er man nået frem til det resultat ved at spørge 1.000 musikforbrugere om deres vaner, når det gælder downloading af musik fra internettet. Resultatet viser, at de 20 procent af de adspurgte, som mest bruger internettet til at kopiere musik, samtidig står for 36 procent af CD-købene. Og samtidig fastslår de 20 procent, at deres internetkopiering overhovedet ikke har haft nogen negativ effekt på deres CD-køb. De amerikanske undersøgelser går dog endnu videre og påpeger, at internettet faktisk kan være vejen ud af den aktuelle krise for den globale pladebranche. Resultaterne viser nemlig, at internettet er et enestående redskab til at præsentere forbrugerne for noget musik, som de ellers ikke ville have hørt om. Ipsos-Reid-undersøgelsen viser, at næsten halvdelen af de musikforbrugere, der har downloadet musik, har købt en CD med et band udelukkende på grund af informationer eller lydklips fra nettet. Budskabet fra de amerikanske undersøgelser til den etablerede pladebranche er altså, at de mere skal se downloading af musik fra internettet som en mulighed for at sælge endnu mere musik, end en trussel imod det nuværende salg. Michael Ritto i Danmark er da heller ikke helt afvisende over for det forslag. »Det er helt sikkert interessant, at man kan sælge plader i hele verden ved hjælp af internettet. Når man får oprettet et ordentligt distributionsnet, så kan det give nye landvindinger for musikbranchen,« siger han. Ifølge Johan Schlüter er der dog en grund til, at den etablerede pladebranche endnu ikke er nået så langt i udviklingen af musik på nettet. »Det er jo en vanskelig kommerciel beslutning for branchen at lægge musikken ud på nettet, fordi de derved generer deres normale kernekunder, der har 99 procent af deres salg - altså detailhandlen.« |