FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:24-04-2003 01:04:53
Afsender:Klaus K.
Email:kk@dansermeddrenge.dk
Emne:Ja ...
Tekst:
Erik - jeg forlanger ikke, du skal vide alle detaljer, der foregår i vores branche - men tænk over det spørgsmål, du stiller: "Hvorfor ikke forsøge at starte med "udsalgsprisen", hvis man mener man har en mega-sællert ?"

1. Hvor skal producenten vide fra, at han har en mega-sællert før han sætter den til salg?

2. Hvorfor skulle en producent, hvis han efter at have sat et album til salg - indser, at han har er mega-sællert, sælge det til en lavere pris?

Hvis publikum signalerer til ham: Ja! Det album vil vi have (altså: Købe) - så er han da idiot, hvis han sælger den til lavere pris. Han vil ikke overleve længe i branchen med den strategi.

Husk - at producenterne (pladeselskaberne) skal leve af at tjene mest muligt på de produktioner, de laver. Overskuddet skal gå til nye produktioner. Dette er et pladeselskabs opgave her i livet.

Du spørger: "Hvorfor _skal_ alle plader koste det samme ?"

Fordi ingen ved, hvilke der vil sælge - og hvilke der ikke vil sælge, når plader bliver udbudt. Hvorfor koster nye bøger det samme? Forfatteren kan være fantastisk - forfatteren kan være elendig. En ny bog koster det samme. Hvorfor? Hvorfor koster biografbilletter det samme uanset filmens kvalitet?

Det er smag og behag. Nogen kan lide Madonna, andre kan lide Kandis. Nogen kan lide Ringenes Herre, andre kan lide Dancer in the Dark. Man kan ikke blande smag og kvalitet. Og man ved aldrig om den nye Madonna hitter og den nye Kandis flopper - eller om det er lige omvendt.

Du skriver videre: "det forrige indlæg kritiserer den totalt ensporede og fastlåste prispolitik, som der hersker på markedet. En politik jeg mener er dikteret af pladeselskaberne og ikke af hverken musikerne eller detailhandlen."

Der findes ingen mere "ensporet og fastlåst" prispolitik i pladebranchen end i nogen andre brancher i verden. Det er altid sælgeren af en vare, der bestemmer, hvad prisen skal være - køberens våben er at lade være med at købe, hvis han synes varen er for dyr. Dette gælder hele verden - det er en del af menneskets sjæl.

Jeg kan iøvrigt fortælle dig, at musikerne som oftest er dem, der er mest interesserede i at holde prisen på CD'erne oppe - fordi er på en procentvis royalty. Pladeselskaberne forsøger ganske ofte at overtale kunstnerne til prisnedsættelser - i håb om at komme af med flere eksemplarer - og kunstnerne stritter lige så ofte imod.

Klaus K.